Skip to content

הזרם הפרוטסטנטי והלך הרוח הקפיטליסטי בטלוויזיה הצפון-אמריקאית

אפריל 5, 2010

הזרם הפרוטסטנטי והלך הרוח הקפיטליסטי בטלוויזיה הצפון-אמריקאית

בספרו[i], טוען מכס ובר לקשר בין השתייכות לזרם הפרוטסטנטי, ובין הצלחה בעולם הקפיטליסטי. הדוגמות העומדות בבסיס הזרם הפרוטסטנטי (בחירת החסד וחוסר-יכולתו של האדם לשנותה, מהות הקיום של האדם היא האדרת שמו של האל בעשיית מעשים טובים, הגאולה תגיע רק בזכות האמונה Sola Fide[ii] והרעיון שגורלו של האדם, כולל משלח ידו נקבע על-ידי האל ועליו להתמיד במלאכתו בחריצות מתוך אמונה כי זהו רצון האל) הובילו לצבירת הון רב, וכן הניחו את התשתית האידיאולוגית (צבירת רכוש היא מוסרית, אין שיווין בין בני האדם) שאיפשרה את פריחת הקפיטליזם המודרני.

הדת הפרוטסטנטית דורשת שההון לא ייצבר לשם הנאה בחיים או לשם צבירתו בלבד. כל פירות העבודה הקשה והחריצות יוקדשו למעט רווחה[iii], ולעשיית מעשים טובים. אולם, כפי שהשכילו לשים לב גם ראשוני הקלוויניסטים, בתהליך צבירתו של העושר, עולים גם רגשי הגאווה, התאווה והחמדנות[iv]. זהו תהליך משחית-אמונה בבסיסו שכן ככל שהאדם מתמקד בניצול הפוטנציאל שלו בעולם הזה, כך מפסיק הוא להתמקד בעולם הבא, ולמעשה, מאבד את האמונה. לאחר אובדן האמונה, כל שנותר הוא הרדיפה אחר הממון והרכוש.

בימינו, המדינה שמזוהה יותר מכולן עם הקפיטליזם היא ארצות הברית. לא מפתיע לגלות ש-51.3% מהאוכלוסייה במדינה היא פרוטסטנטית[v]. מתוך הנחה שהשקפת עולמה וערכיה של חברה משתקפים בתכנים התרבותיים שהיא מייצרת, אקח את תוכנית הטלוויזיה "עקרות בית נואשות", ומתוכה את אחת הדמויות הראשיות, ברי ון-די-קמפ[vi], ואנסה להראות שהאמונה בקלוויניזם[vii], והשקפת עולמה הבסיסית אכן תוביל אותה משקדנות לשם-שמיים, להקמת עסק קפיטליסטי שמטרתו היחידה היא רווח, ושמירה על שמה.

הסדרה "עקרות בית נואשות" מספרת את תולדות דיירי רחוב ויסטרייה בפרוור פיירויו, במדינה הפיקטיבית איגל סטייט[viii]. ברי מקדישה את עצמה לטיפול בילדיה, מפגשים חברתיים, גננות ביתית, אפייה, בישול וניקיון כפייתי של ביתה. שקדנותה וחריצותה באות לידי ביטוי בכל פן בחייה. לאורך הסדרה ברי נתקלת בקשיים רבים[ix] אך למרות הצגתה כמאמינה אדוקה, אין היא מוצאת בדת נחמה[x]. לקראת סוף הסדרה, ברי מחליטה לנצל את כישוריה ופותחת עסק קייטרינג בשותפות עם קתרין, שכנתה. במקביל, היא מתחילה לכתוב ולפרסם ספרי בישול אשר זוכים להצלחה מרובה. הצלחת העסק ותדמיתה האישית תופסות מקום מאוד מרכזי בחייה, ואפילו מרכזי מידי, וגורמים לה למעשים לא-מוסריים בעליל (עדות שקר, הונאה, נטישת בנה). נדמה שהיא שכחה להיות חברה, שכנה ונוצרייה טובה. השותפות עם קתרין מתפרקת, נישואיה מגיעים לסוף מר, וחברותיה מתרחקות ממנה אט-אט. בד בבד עם צבירת הנכסים והעלייה ברמת החיים, היא חווה משבר על גבי משבר בחייה האישיים, בעיקר על רקע מוסר העבודה והפרפקציוניזם שלה, שאינם יודעים גבול.

הסיפור של ברי, למרות היותו פיקטיבי, מדגים היטב את מהלך הדברים. האמונה הפרוטסטנטית, שדוחפת למיצוי הפוטנציאל האישי הגלום באדם, בעיקר ע"י עבודה ועשייה, עלולה לגרום לו לשכוח להיות בן-אדם, ולהיכנע לתאוות הבצע, והחמדנות שעומדות בבסיס כלכלת סיפוק-הצרכים-הכוזבים, המוכרת יותר בשמה השני, הקפטילזים המודרני.


[i] האתיקה הפרוטסטנטית ורוח הקפיטליזם מאת מכס ובר.

[ii] שם, עמוד 36.

[iii] Comfort. שם, עמוד 84.

[iv] שם, עמוד 86. הציטוט המובא הוא של ג'ון ווסלי, מהזרם הארמניאני. כיוון שזהו תת-זרם של הקלוויניזם, אתייחס אליו כקלוויניסט לצורך הדיון.

[v]לפי ה-CIA: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html

[vi] Bree Van de Kamp. המידע על ברי מתבסס בעיקר על ויקיפדיה ואתרי מעריצים, וכן על היכרותי האישית עם הסדרה. ראה: http://en.wikipedia.org/wiki/Bree_Van_de_Kamp, http://desperate.wikia.com/wiki/Bree.

[vii] למעשה, ברי היא פרסביטריאנית, אך כיוון שזהו תת-זרם שאינו שונה באופן מהותי לענייננו מהפרוטסטנטיות הקלוויניסטית, אתייחס אליה כאל קלוויניסטית.

[viii] Wisteria Lane, Fairview, Eagle State.. זהו כמובן תקציר הסדרה. בימים אלו עולה לאוויר העונה השישית של הסדרה.

[ix] בין תהפוכות הגורל שברי עוברת ניתן למנות התאלמנות, להריון לא מתוכנן של ביתה, הידרדרות לאלכוהוליזם, וניסיון התנקשות בחייה על-ידי חמותה.

[x] בדידותו של האדם, והעדר הסמכות הן נקודות שקשה למאמין להתמודד איתן, והן עלולות להיות פתח למשברים קשים. רק האדם נמצא מול האל, לבדו, ללא כומר מתווך, וללא כנסייה או קהילה שתספק תמיכה או שייכות. אולי כאן נעוץ הקשר בין ההתאבדות לאמונה הפרוטסטנטית שמצא דורקהיים. ראה:Emile Durkheim, Suicide: A Study in Sociology, trans. By John Spaulding and George Simpson, London: Routladge and K. Paul, 1952.


מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: