Skip to content

לראות פמיניזם במטבח: ביקורות פמיניסטיות על 'מאסטר-שף' וביקורת על הביקורות

דצמבר 8, 2010

Beauty is in the eye of the beholder [1]

Beauty is in the eye of the beer holder[2]

לפני כשבוע הגיעה לסיומה תוכנית הריאליטי 'מאסטר שף'.[3] אינני צופה בטלוויזיה בדרך כלל, אך התמזל מזלי ונשאבתי לצפייה בדקות האחרונות של פרק סיום העונה ותחרות הגמר. ברגעי המתח שקדמו להכרזה על הזוכה, עלתה בי תובנה – ללא קשר לזהות הזוכה או מינו/מינה, תהיה לי ביקורת פמיניסטית על התוכנית. אם יהיה זה הכבאי המסוקס והגברי שיזכה, אבקר את התוכנית על כך שהיא מנציחה את המצליחנות כתכונה גברית ושומרת על עליונותם של גברים בתחום המסעדנות. אם המנצחת תהיה האם הגרושה והדוגמנית לשעבר אטען כי התוכנית מנציחה את מקומה של האישה במטבח ומטפחת אידיאל יופי לא מציאותי. באמצעות דיון וניתוח חווית הצפייה ברגעי הכרזה על הזוכה ב"מאסטר שף" ובמחשבות שעלו בי בזמן זה, אטען בעבודה זו כי ניתן לנתח ולהעביר ביקורת פמיניסטית על כל סיטואציה או מצב עניינים. עם זאת, אעלה את השאלה האם אכן ראוי או נחוץ לנתח כל סיטואציה מנקודת מבט פמיניסטית –  האם יש טעם לראות מגדר בכל פעילות, במנותק מהשאלה האם אכן מתרחשת יצירת מגדר בכל פעילות.

פורמט התוכנית 'מאסטר שף' פותח בבריטניה והיא עלתה לשידור לראשונה בשנת 1990. בבסיסה, התוכנית היא תחרות בישול בין מתמודדים שאינם טבחים מקצועיים. בעקבות הצלחת התוכנית בבריטניה, ולאחר התאמות לקהל יעד שאינו בריטי, הופקו גרסאות מקומיות של התוכנית במדינות נוספות, ביניהן צרפת, הודו, פרו וישראל.[4] בגרסא הישראלית צוות השופטים מורכב משני מסעדנים ושפים, אייל שני וחיים כהן, ומגסטרונומית אחת, מיכל אנסקי.[5] לאחר מבחנים ואודישנים נבחרו שניים-עשר המשתתפים – המועמדים לתואר 'מאסטר-שף'. בכל פרק נופה אחד/ת מן המתמודדים ולתוכנית הגמר הגיעו רק שניים. הזכייה במשימה האחרונה העניקה לזוכה, מלבד חמש-עשרה דקות של תהילה, פרק בספר המתכונים של התוכנית שיוקדש למתכונים האישיים שלו/ה ומטבח חדש ומאובזר.

פרק הסיום לא היה שונה באופן מהותי משאר פרקי העונה. גם בפרק זה בישלו המתמודדים מנות שגורמות לצופה חשק לבשל מטעמי גורמה (או לפחות לאכול אותם). בין מנת סינטה צלויה וסיגר פיצוחים לבורקס עלי מנגולד על מצע טחינה וחצילים שילבו עורכי התוכנית את לקטי 'המיטב' של המתמודדים שהגיעו לגמר וכן את הערות וביקורות חבר השופטים על המנות ועל המתמודדים. לאחר שטעמו את שתי המנות שבחרו ה'פיינליסטים' להכין במשימה האחרונה, התכנסו השופטים להכריז על המנצח/ת.

במעמד ההכרזה עמדו מול שלושת השופטים, זה לצד זו, אלקנה ביטון ואינה קראבצקי. אלקנה הוא כבאי בן עשרים ותשע מאשקלון. הוא נשוי ויש לו ילדה בת חצי שנה. חזותו מזרחית והוא למד לבשל מצפייה בתוכניות בישול. המוטיב המרכזי במנות שבחר לבשל במהלך העונה היה 'אוכל של אמא'. זאת, על אף שהעיד כי בילדותו הוריו נהגו לעבוד עד שעות מאוחרות וכי הוא היה האחראי על בישול הארוחות בבית.[6] אינה מהרצליה היא אם חד הורית לילדה בת חמש. היא בת שלושים ואחת ועלתה לארץ מאוקראינה בגיל אחת-עשרה. בעבר עבדה כדוגמנית והיא מקפידה על הגזרה גם כיום.[7]

כאשר מיקדו השופטים את מבטיהם באלקנה וחיים כהן החל למנות את מעלותיו כטבח ואת כישרונותיו הקולינאריים נדרכה קשת חצי הביקורת שלי.[8] ברגע אחד התחוור לי כי לדמות נשית אין – ולא היה – שום סיכוי לזכות בתחרות הזו. עולם המסעדנות הוא עולם גברי כמעט לחלוטין. לראייה, שלושה מבין ארבעת השופטים, שאמורים להיות מומחים המייצגים את התחום, הם גברים.[9] בנוסף, אם להשתמש בדיכוטומיה אותה תבעה שרי ב' אורטנר (Ortner) במאמרה, "האם היחס בין הנשי לגברי הוא כמו היחס שבין הטבע לתרבות?",[10] הרי שמהות עבודתו של הטבח היא עשיה תרבותית. אוכל מבושל ובישול אוכל כאמצעי לביטוי עצמי הם מאפיינים של תרבות, ולכן של גבריות.[11] לאינה לא היה שום סיכוי כיוון שההגמוניה הגברית לא תאפשר לאישה 'לזהם' את המרחב התרבותי בהכנסת אישה, טבע לא-מעובד, אל תחומי המטבח.

הפניית הראש של חבר השופטים והחלפת מוקד מבטם ושבחיהם באינה קטעו באחת את חוט המחשבה שלי. תילי הביקורת שבניתי קרסו ברגע, אך תחתיהם, כבר זיהיתי את יסודות ביקורתי החדשה. לפתע, ברי היה לי כי מעולם לא הייתה כאן תחרות. אלקנה המסוקס לא יזכה בתואר 'מאסטר-שף' מכיוון שזכייה כזו תערער את דימוי הגבר כמפרנס עיקרי שאינו עוסק בענייני הבית. אכן, שף יכול לפרנס בכבוד משפחה שלמה ואף יותר מכך.[12] ואולם, חשוב לזכור: ב'מאסטר-שף', על אף שמה, התנאי הראשון לקבלה הוא העדר הכשרה מקצועית בתחומי הבישול והמטבח. אם כן, סביר כי הזכייה במקום הראשון לא תשנה את מסלול הקריירה של הזוכה, אך, אם אלקנה ובת זוגתו מתווכחים מי יבשל את ארוחת הערב וידאג למטלות הבית לאחר יום עבודה ארוך, זכייה בתוכנית תהווה הכרה בכך שמקומו של אלקנה – כיצוג לכל גבר באשר הוא – בבית, וליתר דיוק, במטבח.

בנוסף, ראוי לבחון את אופן הצגתה של אינה במהלך התוכנית.[13] ניתן לראות כי צוות ההפקה שם דגש רב על עברה של אינה כדוגמנית. לרוב הדבר רק נרמז, כבדרך אגב, בהתייחסויות למבנה גופה החטוב או יופייה החיצוני. ואולם, ראוי לבחון גם את המסרים הלא-מילוליים בין אינה ובין הצופה והשופטים  – ברצוני להפנות את תשומת הלב לבגדים אותם לבשה אינה במהלך העונה.[14] במרבית הפרקים, מלבושיה של אינה לא השאירו הרבה מקום לדמיון. עורה החשוף בולט במיוחד בהשוואה למדי-הייצוג המלאים של הכבאי אלקנה. איני יודע אם אינה בחרה בעצמה את מלתחתה או שמונה בעבורה מלביש/ה מטעם ההפקה, אך עובדה זו איננה רלוונטית לעניינו – ניתוח המגדר אותו אינה ייצרה כאשר לבשה את הבגדים הללו.

לטענת קנדס ווסט (West) ודון צימרמן (Zimmerman),[15] מגדר אינו תכונות או מאפיין של אדם יחיד, אלא תוצר של פעילות חברתית – תוצר של כל פעילות חברתית. לטענתם,כאשר המגדר אותו אנו מייצרים מתאים לקטגוריה המינית שלנו אנו משמרים את הסדר החברתי הקיים. לעומת זאת, כאשר המגדר אותו אנו מייצרים אינו מתאים לקטגוריה המינית שלנו, אנו, כיחידים, ולא הסדר החברתי, עומדים חשופים לביקורת מצד החברה. תחת בחינה כזו, ברור כי מלתחתה של אינה מייצרת מגדר נשי זול ופרובוקטיבי, השם דגש על גוף האישה ולא על מרכיבים אחרים בזהותה. נצחון של אינה ינציח את החלוקה המגדרית הקיימת ואת הסדר החברתי הקיים – היות ומעטים ביותר הם המסרים הרדיקלים המועברים בתוכניות פריים-טיים בערוץ מסחרי, נצחונה של אינה ודאי.

עת אייל שני הכריז על אינה כזוכה בתואר אני כבר הייתי שקוע בניתוח מחשבותי מהדקות האחרונות. לא הפתיעה אותי העובדה כי יש לי ביקורת פמיניסטית על התוכנית אך הטרידה אותי העובדה כי יכולתי לנתח ולמתוח ביקורת על שתי האפשרויות – על שני מאורעות זרים ומשלימים. אם ביכולתי לבקר כל מציאות מזווית ראייה פמיניסטית, ללא שום תלות במצב העניינים הספציפי, ייתכן כי כל האפשרויות שבנמצא רקובות מן היסוד. ואולם, ייתכן כי אני עושה שימוש לא מבוקר בכלי הניתוח שברשותי. חווית הצפייה בגמר 'מאסטר-שף' גרמה לי לשאול את עצמי, בפרפרזה על המונח של ווסט וצימרמן, האם באמת כל פעולה חברתית מייצרת מגדר (Doing Gender), או שבכל פעולה חברתית ניתן לראות מגדר (Seeing Gender).

על 'מאסטר-שף' נשפכו קיתוני ביקורת. ביניהם, ניתן לזהות קורטוב ביקורת עדתית-קונספירטיבית על זהות המנצח/ת,[16] קמצוץ ביקורת על מרכזיות השופטים ופולחן האישיות שנעשה להם,[17] חופן ביקורת על המכנה המשותף הנמוך והשמרני אליו התוכנית מכוונת,[18] ומנה גדושה של ביקורת על מיתוסי 'המטבח הישראלי' ו'הזהות הישראלית' אותם מנסה התוכנית לייצר – ויש שיאמרו, למכור.[19] בעבודה זו ניסיתי להוסיף לתבשיל שתי ביקורות פמיניסטיות אך נותרתי עם שאלה – האם ביקורת פמיניסטית דומה למלח – מתאימה לכל מאכל – או שמא דומה היא לפלפל שחור – מעשירה ומוסיפה המון, אך אינה מתאימה לכל התבשיל ולכל חך.


[1] "Beauty is in the eye of the beholder – Idiom Definition – UsingEnglish.com." English Language (ESL) Learning Online. 28.11.2010. <http://www.usingenglish.com/reference/idioms/beauty+is+in+the+eye+of+the+beholder.html&gt;

[2] Harvey , Adam. "Adam Harvey – Beauty's In The Eye (Of The Beer Holder) Lyrics." Lyrics, Song Lyrics, 28.11.2010. <http://www.lyricsmode.com/lyrics/a/adam_harvey/beautys_in_the_eye_of_the_beer_holder.html&gt;

[3] בעבודה זו אסתמך באופן נרחב על מקורות שאינם מדעיים. הסתמכות זו נובעת מטבעו של מושא המחקר; לצפייה בפרק סיום העונה ראה: מאקו. קשת – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 29.11.2010.

> http://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/masterchef-s1/VOD-01bfaccb95e7c21004.htm&Partner=autoComplete >

[4] "MasterChef (UK TV series) – Wikipedia, the free encyclopedia." Wikipedia, the free encyclopedia. 28.11.2010. <http://en.wikipedia.org/wiki/MasterChef_(UK_TV_series)&gt;

[5] בתחילת העונה נמנה על צוות השופטים גם המסעדן רפי אדר, אך הוא עזב לאחר "חילוקי דעות עם צוות ההפקה". עם זאת, במדורי הבידור הובא הסבר אחר לנסיבות העזיבה. ראה: פלטי, מיכל, רפי אדר – האיש, השערוריות והפה הגדול, עכבר העיר – Online, הארץOnline , 29.11.2010. <http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1025,209,56505,.aspx>; עזיבתו של אדר שיפרה במעט את המאזן המגדרי בצוות השופטים אך היתרון הגברי עודנו בולט, הן בהיבט הכמותי הן בהיבט המקצועי. עם זאת, יש לציין כי מיכל אנסקי היא האישה השופטת הראשונה בכל גרסאות ה'מאסטר-שף' בעולם. ראה: מאקו. קשת – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 29.11.2010. <http://www.mako.co.il/food-masterchef/Judges>; מאסטר שף, ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית, 29.11.2010.

< http://he.wikipedia.org/wiki/מאסטר_שף>;

אברמוביץ', מתן, ניסיתי להישמע כמו 'אחת העם': ראיון עם מיכל אנסקי, עכבר העיר – Online, הארץOnline , 29.11.2010.

< http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,797,209,56997,.aspx>;

את הגרסה הישראלית של התוכנית מפיקה 'גיל הפקות': מאסטר שף, גיל הפקות – אסף גיל, 29.11.2010.

> http://www.gilp.co.il/programs/program.aspx?p=39<

[6] מאקו. קשת – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 30.11.2010.

> http://www.mako.co.il/food-masterchef/team-elkna-biton/Article-8b3db4c378edb21006.htm&gt;

[7] מאקו. קשת – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 30.11.2010.

> http://www.mako.co.il/food-masterchef/team-ina-kravetski/Article-0db8e95dc62eb21006.htm&gt;

[8] בפסקה הזו ובזו שאחריה אתאר את הרגעים שקדמו להכרזה על המנצח/ת בתחרות אך בשלב זה לא אחשוף את זהותו/ה. זאת, על מנת לאפשר לשתי האפשרויות המתוארות מעמד שווה כמייצגות של המציאות.

[9] צוות השופטים המקורי מנה ארבעה. ראה ויקיפדיה, ה"ש 5, לעיל. עם זאת, עד מיכל אנסקי בגרסה הישראלית, כל השופטים בעשרים שנות שידורה של 'מאסטר-שף', בכל גרסאות התוכנית, היו גברים. ראה ראיון עם מיכל אנסקי בה"ש 5, לעיל.

[10] אורטנר, שרי ב', 'האם היחס שבין הנשי לגברי הוא כמו היחס שבין הטבע לתרבות?', בתוך: דרכים לחשיבה פמיניסטית: מקראה, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2007 [1974].

[11] אוכל מבושל ותרבות של בישול אינם מאפיינים של כל תרבות, אך הם ללא ספק אינם מאפיינים של הטבע.

[12] זהו מקצוע בעל דרישות גבוהות ביותר, על כן העוסקים בו מתוגמלים בהתאם. ראה:

313.131-014 – CHEF (hotel & rest.) alternate titles: cook, chief; kitchen chef – DOT Dictionary of Occupational Titles Job Description, Dictionary of Occupational Titles DOT – Job Descriptions. 29.11.2010. <http://www.occupationalinfo.org/31/313131014.html&gt;

[13] כאמור, לא עקבתי אחר התוכנית במהלך העונה. הבחנותי נעשו על סמך מדגם מקרי מפרקים שונים. לצפייה בפרקים המלאים ראה: מאקו. קשת – הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 30.11.2010.

> http://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/masterchef-s1&gt;

[14] בהקשר זה, ראה גם תגובה מספר חמש, 'למאור' מאת 'אישה': "בתמונה שכאן בפוסט [תמונה של צוות השופטים – מ.פ.] אפשר לראות שלושה גברים לבושים מכף רגל ועד ראש, ואשה, לבושה הרבה פחות. אז אולי אם אשה רוצה להיות 'עילית' ו'שפית' היא צריכה עוד משהו?" גרוסגליק, רפי, תיק אוכל, העוקץ – במה ביקורתית בנושאי כלכלה, חברה, פוליטיקה, תקשורת תרבות ועוד, 30.11.2010.

> http://www.haokets.org/2010/11/28/איפה-האוכל/&gt;

[15] West, C & Zimmerman, D.H.1987. Doing Gender. Gender & Society 1: 125-151.

[16] אברמוביץ', מתן, גולשים: גמר 'מאסטר שף' היה מכור מראש, עכבר העיר – Online, הארץOnline , 29.11.2010.

<http://www.mouse.co.il/CM.television_articles_item,797,209,57143,.aspx>

[17]פנייבסקי, איילה, מאסטר שף: פתאום כולם הופכים לאייל שני, עכבר העיר – Online, הארץOnline , 29.11.2010.

<http://www.mouse.co.il/CM.television_articles_item,790,209,56761,.aspx>

[18] ראה ראיון עם מיכל אנסקי, ה"ש 5, לעיל.

[19] תיק-אוכל, ראה ה"ש 12 לעיל.

מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: