Skip to content

צפייה אינטרוספקטיבית בשחקן מתחיל

דצמבר 17, 2010

במאמרו Watching Actors,[1] דן צחי זמיר במספר הבחנות הקשורות בפילוסופיה של משחק דרמטי. ברצוני להתמקד בתרגיל זה בהבחנה אחת אליה מתייחס זמיר, היא ההבחנה בין העמדת פנים (Pretense) ומשחק (Role Playing). זמיר טוען כי ישנם מספר ההבדלים בין משחק והעמדת פנים: ראשית, בהעמדת פנים הפועל (כלומר זה שמעמיד פנים) מנסה לעורר בנפעל (בהקשר של משחק דרמטי מדובר בצופה, אך ההגדרה של הנפעל כצופה אינה מתאימה בכל הקשר) אמונות שווא (False Beliefs). זאת, בניגוד למשחק בו הפועל מנסה לעורר בנפעל אמונות דמה (Fictional Beliefs), אך ללא כוונת הונאה והטעייה בנוגע לאמת ­– השחקן אינו מעוניין לשכנע את הצופה כי הוא באמת הדמות אותה הוא משחק. הבדל נוסף בין העמדת פנים ומשחק קשור בחווית הנפעל של הפעולה. כאשר נפעל הופך מודע להעמדת פנים שנעשתה הוא מרגיש מרומה. לעומתו, נפעל של משחק דרמטי מרגיש כי ניתנה לו הזדמנות לחוות הרחבה של הקיום שלו (Existential Amplification). ההבדל השלישי בין העמדת פנים למשחק נוגע למטרה של הפעולה. להעמדת פנים יש, במרבית המקרים, מטרה ברורה ומדידה. רוכל מעוניין לשכנע קונה פוטנציאלי לרכוש מחשב גנוב ולכן הוא יעמיד פנים שהוא בבעלותו. העמדת הפנים הצליחה אם הקונה יאמין ויקנה את המחשב. למשחק אין מטרה ברורה או מדד מובהק להצלחה. שחקן יכול לרגש את הצופים בו אך בכל זאת להרגיש מתוסכל ומאוכזב מהביצוע שלו.

בחלקו המעשי של הקורס אני מוצא את עצמי מתחבט רבות בשאלה האם אני משחק את מקדאף, או רק מעמיד פנים שאני הוא. המרחק שביני, הפועל, ובין מקדאף, הדמות אותה אני מעוניין להציג הינו חמקמק וקשה להגדרה. לכך, יש להוסיף את ההשפעות של צפייה באנשים אחרים המתמודדים עם השאלה הזו, יהיו אלה חברי לכיתה או שחקנים מקצועיים. הצפייה בביצועים שונים של המחזה הינה מרחיבה אופקים מבחינת האפשרויות הגלומות בטקסט השייקספירי, אך בו בזמן היא מערערת ומטשטשת את המושא של המעשה הדרמטי שלי – האם אני מנסה לשחק/להעמיד פנים שאני מקדאף, או מנסה לשחק/להעמיד פנים שאני מייקל פיסט (Feast),[2] או טרנס ביילר (Bayler).[3] זאת ועוד, ייתכן כי הדמות אותה אני מנסה להציג היא למעשה מקדאף לפי הפרשנות שפיסט או ביילר נתנו לדמות. הקריאה במאמרו של זמיר חידדה עבורי לא רק  את ההבחנה בין העמדת פנים ומשחק דרמטי אלא גם את השאלה מיהו המושא של ההגפנה שאני מתנסה בה במסגרת הקורס.


[1] Tzachi Zamir. "Watching Actors." Theatre Journal 62.2 (2010): 227-243. Project MUSE. [ 9 Dec. 2010 <http://muse.jhu.edu/&gt;.

[2] The Internet Movie Database. 9 Dec. 2010. Internet Movie Database Ltd. < http://www.imdb.com/title/tt1570337/&gt;

[3] The Internet Movie Database. 9 Dec. 2010. Internet Movie Database Ltd. < http://www.imdb.com/title/tt0067372/&gt;

מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: