Skip to content

תודעה, הוויה ויחסי הגומלין ביניהן על פי אדורנו והורקהיימר

דצמבר 17, 2010

בספרם, Dialectic of Enlightenment,[1] מנתחים מקס הורקהיימר (Horkheimer) ות'אודור אדורנו (Adorno) את מושג הנאורות. הניתוח אותו מציעים השניים הינו רחב היקף ומעמיק והם נשענים בכתיבתם על מקורות היסטוריים, ספרותיים ופילוסופיים.[2] הפרק השני בספר עוסק בקשר שבין הנאורות ובין מיתוס, באמצעות עיון ביצירת המופת הספרותית של הומרוס, האודיסאיה.[3] בתרגיל זה אבקש לטעון כי עיסוקם של הורקייהמר ואדורנו במקורות ספרותיים ופילוסופיים מבטא גישה מטא-היסטורית שונה מזו של מרקס, שטען כי ההוויה מעצבת את התודעה.

מהפרק השני של ספרם ניתן להסיק כי לטענת אדורנו והורקהיימר, למיתוס ולאפוס, על אף ההבדלים ביניהם,  יש השפעה על החברה ועל המציאות: "Epos and mythos are two distinct concepts, and indicate two stages in an historical process … The Homeric narrative … dissolves the hierarchical order of society in the very process of glorifying it."[4] טענה זו אינה עולה בקנה אחד עם גישתו של מרקס, הטוען כי יחסי הייצור מעצבים את יחסי הכוח ואת מבנה-העל. לגישתו, יחסי הייצור מושפעים מאמצעי הייצור, ההולכים וגדלים עם הזמן.[5] לגישתו, אמצעי הייצור הם הכוח המניע את ההיסטוריה. הם גם מעצבים את מבנה-העל, כלומר את הפילוסופיה, הספרות הפוליטיקה והתרבות ככלל – תרבות הכוללת בתוכה גם את המיתוס והאפוס.

בבסיס גישתם של אדורנו והורקהיימר עומדת אכזבה מהאופן בו התפתחה ההיסטוריה ומהניתוח המרקסיסטי של המציאות. כיצד ייתכן, שואלים שני הגרמנים ממקום מושבם בגלות בקליפורניה, כי החברה המודרנית – על אף המדע, התרבות והתעשייה המתקדמים שלה – מקבלת על עצמה, בשוויון נפש יחסי, רעות חולות כגון קפיטליזם, ניכור, אידיאולוגיות פשיסטיות ורצח עם?[6] גישתם מהווה פיתוח ועידון של גישת המטריאליזם החומרי הרדיקלי מבית מדרשו של מרקס הטוענת כי ההוויה מעצבת את התודעה. הם טוענים כי יש לקחת בחשבון את ההשפעה של התודעה על הוויה, ואת ההיזון החוזר ביניהן.


[1] Max Horkheimer and Theodor W. Adorno, Dialectic of Enlightenment, Tr. John Cumming, New York, 1972.

[2] Zuidervaart, Lambert, "Theodor W. Adorno", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (SEP) (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/adorno/&gt;.

[3] Dialectic of Enlightenment, "Excursus 1: Odysseus or Myth and Enlightenment", pp. 43-80.

[4] Dialectic of Enlightenment, pp. 43.

[5] Wolff, Jonathan, "Karl Marx", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/marx/#4&gt;.

[6] SEP, ראה ה"ש 2, לעיל.

מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: